CTR, länkar eller bounce rate, vilken är den viktigaste SEO-rankingsfaktorn?

Att svara på vilken den viktigaste faktorn skulle vara för att ranka högt i Google’s SERP är ungefär lika svårt som att svara på vad som kom först utav hönan eller ägget. Om någon säger sig veta exakt hur Google fungerar så ska du ta det med en nypa salt. Google har idag över 53.600 anställda och jag kan svära på att ingen av dem ensam vet exakt hur sökmotorns algoritmer fungerar. Visste du till exempel att Google har en egen avdelning som endast jobbar med att hantera sökningar & sökfraser som är över 37-tecken långa?

Missförstå mig rätt, jag menar inte att SEO-konsulterna där ute inte vet hur Google fungerar, då det är upp till var och en att bilda sig en egen teori och skapa ett arbetssätt som fungerar. Vissa jobbar med content, vissa med länkar och vissa lyckas väl med spännande black hat metoder. Det finns många faktorer som spelar in och vad som fungerar bäst för just din webbplats eller en SEO-byrå beror helt och hållet på hur konkurrensen ser ut inom just din bransch och i vilken tid du är ute.

Google’s affärsidé (de har många men nu håller vi oss till de organiska sökresultaten & sökmotoroptimering) är att leverera så bra sökresultat till användaren med så relevant innehåll som möjligt. Skulle webbplatser med icke-relevant innehåll visas när användaren gör en sökning skulle det innebära att användaren vänder sig till en annan sökmotor och att Google förlorar sin trafik (som i sin tur leder till förlust av intäkter i form av annonsering och de andra tjänster som de erbjuder).

För att skapa en webbplats med relevant information runt ditt sökord krävs det bra innehåll om just det ämne du vill ranka inom – dvs att webbplatsen har bra och informativ content. Är innehållet på din webbplats intressant och informativt så kommer antagligen besökaren läsa vidare – och om de inte har bråttom iväg – kanske till och med bläddra vidare på din webbplats vilket i sin tur leder till lägre bounce rate (på svenska: avvisningsfrekvens).

Men hur hittar Google min webbplats då?

Bara att koppla din webbplats till Google Analytics och Google Webmaster Tools kan hjälpa dig en lång bit på vägen och det räcker ofta om man jobbar i en bransch med låg konkurrens – men i tuffare konkurrens kan det vara bra med ett par ingående länkar för att få krut på det hela. Den här webbplatsen rankar till exempel 1:a på ”världens flygplatser sql” eftersom att jag är den enda som har laddat upp just en SQL-databas av alla världens flygplatser i Sverige. Däremot så rankar jag lite sämre på ordet sökmotoroptimering just för att det är så hög konkurrens inom det området.

Jag brukar säga att länkar är en viktig faktor för att visa att man finns, sedan så gäller det såklart att ha bra content för att förtjäna och behålla sin besökare. När man jobbar med sökord med hög konkurrens och toppresultaten har likvärdigt innehåll så kan länkarna avgöra i vilken ordning webbplatserna rankar då varje länk enligt Google räknas som en rekommendation. Om många tipsar om din webbplats visar det att förtroendet är stort och Google kan därför värdera din webbplats högre än konkurrenternas som har fått färre rekommendationer.

Fortsättning följer..